Op zoek naar mooi weer

29 juni 2019 - Le Grez, Frankrijk

Zondag 23-6 begint met regen en bewolking, maar tegen 11:00 wordt het droog en gaat voorzichtig de zon schijnen, dus tijd voor een wandeling naar de haven waar het gezellig druk is geworden. We kunnen nog net een plaatsje krijgen in een restaurant voor een prachtig “plateau du pecheur”

Terug bij de camper gaat Marjo lezen en Arnold even Formule 1 kijken, in de avond alvast opruimen en nog “even” de wedstrijd Frankrijk-Brazilië meepakken.

De mandag wordt een reisdag niet alleen omdat het regent maar ook gaan we Bretagne verlaten op zoek naar het betere weer. In Nederland is het 30+ en is men op zoek naar verkoeling, wij hebben die al hier gevonden met 15 gr en regen! We stoppen bij de menhirs van Erdeven waar je nog tussen deze bijzondere stenen door mag lopen en gaan dan door naar Carnac waar over een afstand van 4 km er nog zo’n 3000 stenen (van de ooit oorspronkelijke 11000) in verschillende velden in keurige rijen van groot naar klein staan.

Hier zijn de velden niet toegankelijk maar kun je vanachter een hek deze bijzondere formaties zien. Heel apart is om te lezen dat men tot op de dag van vandaag nog steeds niet zeker weet hoe en vooral waarom, deze stenen hier zijn neergezet. Maar volgens mij is dat door een stel bij ons bekende Galliërs gedaan!

We verlaten Bretagne en ruilen de de dubbele plaatsnamen, prachtige stranden en alle heerlijke oesters in voor bossen, velden met graan, mais en koeien en rijden de regio “Pays de la Loire binnen, en gaan we op zoek naar een plek bij een boer in Erbray. Maar bij aankomst op de boerderij is er niemand aanwezig dus rijden we door naar een CP in Riaille waar we wel een plekje vinden.

Dinsdag is de wedstrijd van de dames tegen Japan dus op zoek naar een camping met tv die we vinden in Le Grez, gerund die door een Nederlands eigenaar. Maar voordat we ons melden op de camping gaan we op zoek naar een restaurant voor een hapje eten. De keuze valt in Sille-Le-Guillaume op hotel/restaurant/ traiteur Le Paris waar veel werklui aan de tafels zitten en we mogen aanschuiven voor het menu. Het voorgerecht is een buffet met diverse salades, grote garnalen, bulots, meloen en diverse vleeswaren. Voor het hoofdgerecht kiezen we voor varkenshaas en ik ga voor de bavette beide met frites aangevuld met een halve liter rosé. Dan krijg ik het kaasplateau op tafel en daarna mag er nog gekozen worden uit div. toetjes, en sluiten we af met een espresso. Alles smaakt geweldig en bij het afrekenen blijkt dat dit complete menu 12,50 pp is! Dat zijn dan toch weer die pareltjes die er nog steeds wel zijn, alleen heb je wat geluk nodig om ze te vinden.

Op de camping aangekomen worden we met een verfrissend drankje welkom geheten door de Nederlands eigenaar die alle tijd neemt voor een verhaal over de camping en we met wat wandel en fietsroutes op zoek gaan naar een plekje.

Het mooie weer is hier gevonden! s’ Avonds wordt er samen met wat andere Nederlanders gekeken naar de wedstrijd die aanvankelijk goed begint maar waar we aan het einde van de wedstrijd niet mogen klagen over de 2-1 winst, maar we zijn weer een ronde verder!

Woensdag wandelen we richting het meer, dan door naar Sille voor een bezoek aan het Chateau en besluiten we een rondje inkopen op de markt met een biertje op het terras om moed te verzamelen voor de terugtocht. Je wandelt als je rechtstreeks naar het dorp loopt in 20 min naar beneden maar doet er zeker met de boodschappen, het warme weer en een biertje een goede 50 min over om weer hierboven op de camping aan te komen.

Omdat het goed toeven is hier besluiten we nog even hier te blijven en pakken we woensdag de camper voor een ochtend bezoek aan Sainte-Sezanne een van de “plus beaux villages de france”. Bij het bureau de toerisme halen we een stadswandeling op en de campingeigenaar heeft niets te veel gezegd over dit mooie middeleeuwse dorp met een nog prachtig en toegankelijk fort.

De middag brengen we door aan het heerlijke zwembadje en genieten nog tot ‘s avonds laat van het warme weer met een koel glas rosé bij de camper.

Niet alleen door het warme weer maar zeker ook door het “sportieve niveau” van de wegen hier laten we de fietsen op de camper en leveren we de fietsroute weer bij Raymond (campingeigenaar) in. Hij fietst nog regelmatig hier maar is ook wel wat gewend. In zijn jongere jaren is hij samen met een vriend naar Bluff in Nieuw-Zeeland is gefietst een tocht van ruim 30.000 km die ze in 16 maanden hebben volbracht! Hij vertelt er aan de rand van het zwembad graag over maar vindt het verder niet heel bijzonder “gewoon je knieën laten rond draaien” zegt ie!

Het is nu zaterdag en vanmiddag om 15:00 uur gaan we er weer voor zitten en hopen op een goed resultaat tegen Italië.  Het wordt hier de warmste dag van de week dus blijven we in de schaduw met een grote fles water bij de hand. Vanavond ruimen we alvast een beetje op en morgen vertrekken we richting Long aan de Somme voor onze laatste stop.

Een fijne wedstrijd allemaal en houd je met deze  temperaturen vooral rustig!

grz Arnold en Marjo

1. Hans.:
    29 juni 2019
    Lieverds wat een prachtig verslag weer en wat een geweldige foto’s!!!Ik ga nu ook kijken de volksliederen zijn al bezig!!!😘💋❤️
  2. Nicolette Blok:
    29 juni 2019
    Nu onderhand jullie verhaal lezen en met een oog voetbal kijken, alles potdicht en ventilator aan....rustig an, drinken ( water) hot hot hot...ik maak me niet druk mentaliteit .....en de foto's zijn weer van hoge kwaliteit ik geniet volop mee!!!!!
  3. Arnold en marjo:
    29 juni 2019
    Je kan dus nog op de fiets naar nieuw-zeeland NIC , je hebt toch alle tijd 😂
    Zal ik Remond om de route vragen 😂👍
  4. Karin:
    29 juni 2019
    Er is gewonnen...nu kijken wie de tegenstander wordt!!
    En jullie maken echt een fantastische reis weer...wat fijn toch dat jullie dat kunnen doen!!!
    Dikke knufff
  5. Selma Knulst:
    29 juni 2019
    Wat weer een geweldig verhaal.
    Die menhirs, daar heb ik idd over gelezen. Die twee Galliers gooiden ermee. Zeker die dikke. Tuig was het. ;)
    Het leuke van reizen zijn buiten alle mooie plekjes zien, de ontmoetingen en verhalen van mensen.
    Heerlijk.
    Geniet ze!!
  6. Hanneke:
    29 juni 2019
    Mooie verhalen en super foto’s. Reis iedere keer in gedachte mee. Dames hebben gewonnen dus op naar de volgende wedstrijd. Jullie nog lekker genieten en veel toeren dan hebben wij ook weer wat te lezen en genieten. Dikke kus.
  7. Hans Pesant:
    30 juni 2019
    Wat een prima plek hebben jullie uitgekozen zeg !! Mooie dingen om te zien( en leuk zo'n stukje geschiedenis erbij) prachtige omgeving om te wandelen, heerlijke restaurantjes én de ZON.
    Geniet nog onderweg naar Eps en aan de Somme.
    Knuffels van ons
  8. Daniëlle en Alex:
    30 juni 2019
    Wat een mooie reis maken jullie! Leuk om zo een beetje mee te kunnen genieten. Dikke kussen van ons