Weer terug in Eps

5 juli 2019 - Eps, Frankrijk

Weer terug in EPS

de camping eigenaar rijdt met fiets, oranje hoed en klepper over de camping om ons te waarschuwen voor de start van de wedstrijd, wij duiken vooraf nog even het zwembad in. Maar “we” hebben weer gewonnen nu van Italië, weliswaar in de slotminuten van de wedstrijd maar het was spannend. Nu op naar de winnaar Zweden-Duitsland van vanavond.

De volgende ochtend blijkt het Zweden te worden die we komende woensdag dan gaan tegenkomen. We zeggen Reymond en zijn vrouw gedag en vertrekken voor de 300 km naar Long. Deze prima camperplaats hebben we van Greta en Pieter en ligt aan de Somme rivier. T is druk maar we vinden een plekje en ik kan even later nog Max zien winnen in de GP van Oostenrijk.

Maandag 1-7 is het weer prachtig weer, vandaag wordt Cora de Gooijer 60jaar, dus die gaan we vanmiddag even bellen, ze zijn op vakantie in Italië!

Wij stappen op de fiets en rijden via een prachtig fietspad langs de Somme richting Abbeville. Op de terugweg lunchen we in Pont-Remy, waarna we terug bij de camper toch even moeten bijkomen van de 30 km fietsen!

Dinsdag 2-7 dan wandelend naar Long om na een koffie op het terras van de locale Bar-Tabac de tuinen te bezichtigen van het Chateau Long, echt super mooi. Het kasteel mogen we helaas vandaag niet in, maar dat bewaren we dan voor een volgende keer. Lunch vandaag bij de camper want om 15:00 worden we verwacht bij de in 1902 gebouwde water-energie centrale die hier aan de Somme ligt, voor een rondleiding. Samen met nog 2 belangstellenden krijgen we van de gids Franse info over de centrale en het ontstaan van de vele meren die hier rond deze plek liggen. Long was ooit een rijke gemeente omdat er hier turf werd gestoken wat vele huishoudens in de omgeving voorzag van brandstof en dus warmte. Hierdoor zijn de vele meren ontstaan en met het geld wat er verdiend werd is de centrale gebouwd die hiermee als eerste het Chateau van elektriciteit kon voorzien!

Woensdag ochtend vertrekken we voor de laatste 60 km naar EPS met een tussenstop in Hesdin voor de boodschappen.

Het was weer een mooie, ruim 2100 km lange reis, met veel bijzondere momenten in Normandië tijdens de 75 jarige herdenking van de invasie, de prachtige stranden, mooie bezienswaardigheden en ruige rotsformaties van Bretagne.

Wij bedanken jullie weer voor de leuke reacties op ons blog en gaan ons nu weer vermaken in EPS de komende tijd.

Ps

tijdens de reis hebben we, door een attente reactie van Hanneke, onze parkeerplaats in Belvedere kunnen omruilen voor een carport waar dus auto en motor een droog plaatsje gaan vinden.

En op speciaal verzoek ga ik ook nog even vermeldden dat onze camper de reis weer super goed en zonder problemen heeft afgelegd 😉

liefs, en voor iedereen een mooie zomer gewenst

Arnold en Marjo

1. Erik:
    5 juli 2019
    Dank voor jullie leuke verhalen! Tot spoedig! Ik vertrek zondag!
  2. GrePi:
    5 juli 2019
    Ook voor ons is Long een geweldige plek. En un cafe chez Francois😜 Bedankt voor de mooie verhalen en nog plezier in Eps.
  3. Peet en Fief:
    5 juli 2019
    Mooi! We genieten elke keer van jullie verhalen en missen hotel Belvedere maar genieten toch ook wel van de nieuwe hut.... Heel veel plezier nog, geniet van de mooie tijd, de omgeving en elkaar! Tot snel, dikke knuffel van ons! Oh ja.... en die carport is natuurlijk helemaal top!! Ps ps..... als je volgend jaar tijd hebt, wil je dan mee naar de F1 in Oostenrijk ;-)
  4. Hans Pesant:
    7 juli 2019
    Mooie tijd achter de rug en nu lekker genieten in Eps.
    Jammer van de Leeuwinnen, maar gestreden voor wat ze waard waren en tweede van de wereldvoor dit kleine kikkerlandje is geweldig toch.
  5. Hans&Tilly:
    8 juli 2019
    Lieverds genieten jullie maar lekker verder in Eps bedankt voor de mooie verhalen en snel weer tot ziens!!!Groetjes en een dikke knuffel Han&Tilly!!!😘💋