Zon, Zee, Strand

2 oktober 2019 - Six-Fours-les-Plages, Frankrijk

Via St Raphael en St Maxime rijden we langs prachtige stranden en plannen een bezoek aan St Tropez! Maar net als in de omgeving van Nice zijn ze ook hier niet dol op campers, want je mag echt nergens langs die eindeloze stranden je camper ook maar even parkeren! Vinken we dit af als “gezien” en stoppen we op de eerste echte camperplaats na St Tropez die van Ramatuelle. Deze CP ligt op 50 mtr lopen aan “het” strand van Pampelonne, bekend geworden door de opnames van films van Brigitte Bardot en Louis de Funes, heb ik me laten vertellen door een mede camperaar. Maar goed bij de ingang vraagt men wilt u 1 of 2 nachten blijven, we gokken op 2 nachten! Kenteken registreren, afrekenen en op mijn vraag of er plaats is zegt men “Ja hoor” kijk maar waar je gaat staan! Je hebt eigenlijk geen keus maar vinden nog net een mooi plekje en een uurtje later staat alles vol en staan we gezellig met zo’n 130 campers keurig in de gemarkeerde plekken. De faciliteiten op deze plek zijn beperkt tot 2 toiletten, 2 douches (koud water) en tapwater maar alleen tussen 7 uur en 17.00 uur! Dat betekent geen stroom en voor ons zonder zonnepanelen, dus koelkast op gas en de rest op de huishoud accu. Het blijkt dat sommige mensen hier gewoon weken tot maanden staan en dat je dus elke 2 dagen even weer voor 2 dagen moet verlengen, want officieel mag je hier niet langer dan 2 dagen staan! Maar het weer is super en het strand en de zee heerlijk, en als zelfs Marjo in zee gaat zwemmen besluiten we na 2 dagen nog maar 2 dagen te blijven. Dus komen we in een relaxed dagritme van ‘s ochtends 2 uurtjes strand, dan even eten bij de camper en dan vanaf 2 tot 5 weer naar het strand. Ook al is er om half 9 een bakker op de CP (om 8 uur staan ze al in een lange rij 😂) af en toe moet er toch weer wat proviand gehaald worden dus klimmen we op de fiets naar de vlakbij gelegen Spar super, die echt heel super is! Fantastische sortering, een visboer en een traiteur   in de winkel die ook Wagyu vlees verkoopt, kost wel ff 195 euro de kilo, maar dan schijn je ook wel wat te hebben! We doen het wel met wat eenvoudiger spullen.

Na 4 dagen nemen we weer 2 dagen erbij maar zijn we de douche met het koude water zat, dus leggen we de hele dag wat flessen water in de zon zodat we na het strand gewoon buiten naast de camper even douchen!

Zondag ochtend is het tijd voor een wandeling langs weer zo’n smal rotspad en lopen we richting de vuurtoren van Camerat en langs dure privé villa’s waarvan er 1 ook is gebruikt voor de uitzendingen van Villa Felderhof! Heb ik me uiteraard ook weer laten wijsmaken door een collega camperaar.

Uiteindelijk komen we aan op het strand van La Bonne terrasse waar het restaurant Chez Camille is gevestigd en waar je, uiteraard weer volgens de verhalen, DE beste bouillabaisse van d Cote d’Azur kunt eten. Bedenk wel dat de versie Royal wel 125 euro p/p kost, dus wij lopen door en gaan via de gewone weg weer terug naar de camper.

De nacht wordt wreed verstoord door veel lawaai van borden en bestek rond onze camper, als ik buiten kijk zie ik niks maar bedenk wel dat het onze vaat was die we niet hebben binnen gezet! En inderdaad ligt de volgende ochtend alles overal en zijn we onze kleine afvalbak op de deksel na volledig kwijt. De buurman vertelt lachend dat het de wilde zwijnen zijn geweest vannacht die hier in grote getale voorkomen. De afvalbak vindt ik na wat zoeken redelijk gehavend maar nog wel intact terug achter de bamboestruiken. En omdat we de telefoons nu met een zonnepaneel opladen, dit omdat de huishoud accu redelijk aan het leeglopen is begint het op een survival te lijken.

Maar omdat het echt heerlijk is hier doen we net als vele anderen er nog 2 nachten bij en genieten we nog van de zee en de zon.

Dinsdag op woensdag nacht worden we weer gewekt door lawaai, maar nu veroorzaakt door  regen! De volgende ochtend is het droog maar waait het flink en vertrekken we na 8 dagen uit Ramatuelle, stoppen we voor een lunch in Le Prades en eindigen we deze dag in Six-Fours-les-Plages. Een camping met zwembad, elektra, douches en heel belangrijk Internet, want vanavond speelt Ajax tegen Valencia!

Veel liefs vanaf de Cote d’Azur ❤️

1. Hanneke:
    2 oktober 2019
    Blijf maar lekker daar. Hier heb je qua weer niets te zoeken. 🌧🌧🌧🌧🌧🌧
  2. Hans.:
    2 oktober 2019
    Hallo lieverds wat een prachtig verhaal weer het is iedere keer weer mee genieten voor ons!!!!Ik kijk momenteel ook naar Ajax en zie net Valencia een strafschop missen het is een leuke wedstrijd!!!Nou genieten jullie maar lekker verder en snel tot ziens!!!!Groetjes en een dikke knuffel Hans&Tilly!!!😘💋❤️
  3. Daantje:
    2 oktober 2019
    Ik geniet steeds weer van jullie verhalen! Zo houden we het zomergevoel wat langer vast ☀️👍
    2 jaar geleden was ik met een groepje vriendinnen in St. Maxim waar wij ook ‘s avonds hebben mogen kennismaken met een familie wilde zwijnen 🐗. Schijnen flinke overlast te bezorgen daar, maar was voor ons wel entertainment bij het wijntje na de BBQ 😃
    Blijf lekker genieten saampjes, doen wij op afstand ook een beetje mee 😘
  4. Nicolette Blok:
    2 oktober 2019
    OMG heb geen stekelvarken onder je camper, lopen er zwijnen rondom je camper! Zo maak je wel wat mee in camper leven he! Never dull moment! Jammer dat je geen foto hebt gemaakt enne... Mar sliep gewoon door???😂🙈 in ieder geval genoeg vitamine opgedaan met die heerlijke zon! Pak de stralen maar.. kan zeker geen kwaad zo’n voorraadje😂😂
  5. Hans Pesant:
    4 oktober 2019
    Kan me voorstellen dat de "ontberingen" op de camperplek niet opwogen tegen de heerlijke ,zonovergoten omgeving. Hopelijk nemen jullie de zon een beetje mee richting omhoog om nog langer te genieten. Wij komen nu bij van de 3 oktoberviering en Carla's optreden in de optocht als de Zangeres z. Naam, gaan de koffers pakken en vliegen morgen naar Sicilië om ook daar de zon op te zoeken.
    Liefs en tot het volgende verslag
  6. Karin:
    5 oktober 2019
    Ik blijf het zeggen; wat is het fijn om jullie zo te zien genieten! En hoewel we jullie soms ook missen is het toch mooi dat we met de technologie van vandaag gewoon een beetje meereizen!
    dikke knuffels xxx