Bretagne

22 juni 2019 - Ploemeur, Frankrijk

Hoestbui op wielen, dat ben ik geworden door het wisselende weer hier in Bretagne. Er gaan pakjes zakdoekjes door en veel hoesten en omdat dat laatste voornamelijk ‘s nachts gebeurt verstoord het behoorlijk onze nachtrust!

Maar inmiddels is het prachtig weer en heeft het onze tour door Bretagne niet echt verstoord.

Op 14 juni vertrekken we van af de Mont St Michel naar een camping in Point de Grouin, vlak bij Cancale, een terrassen camping met een prachtig uitzicht over zee, en Marjo kan wat was wegwerken. De volgende dag is het redelijk weer en kiezen voor een wandeling naar Cancale via de GR34 route. Dit is een 1800 km lang wandelpad langs de hele kust van Bretagne. De 9 km die wij hiervan lopen naar Cancale blijkt een best lastig stuk met veel klimmen en dalen over een erg smal pad bezaaid met rotsen en geen afzettingen langs de soms wel 40 meter hoge steile afgronden naar de zee. Maar met fabelachtige uitzichten en na 2:30 lopen wordt ik zeker beloond met de oestermarkt van Cancale, waar je als je een dozijn oesters koopt er altijd 13 krijgt en je de schillen na het nuttigen net als iedereen op het strand gooit!

De weg terug hebben we maar gewoon over de weg gedaan en dan ben je na 45 min weer terug op de camping!

Op zondag gaan we op de fiets naar Cancale waar er een grote markt is, fruit en groente zijn de buit voor vandaag en terug op de camping is het tijd voor de BBQ, want het zonnetje schijnt volop.

Maandag ochtend is het prachtig weer, Arnold op de fiets naar de Super U, Marjo onderuit in het zonnetje, aan het einde van de middag opruimen, morgen trekken we weer verder.

Dinsdag 18-6,

wordt een reisdag want het regent, op het parkeerterrein van Fort la Latte lunchen we even en dan wordt het droog en gaan we het fort bezoeken. Daarna door naar Cap Frehel waar we naar de vuurtoren wandelen en genieten van de prachtige uitzichten en het rosé graniet waar hier de rotsformaties van zijn gemaakt. De nacht brengen we door op de CP van Erquy die aan het strand ligt de zon schijnt inmiddels volop dus tijd voor een strandwandeling.

Woensdag ochtend regent het weer net als regelmatig vannacht, we rijden door grote velden met artisjokken naar de punt waar de voetgangers veerboot gaat maat Ilse de Brehat, maar daar zijn geen parkeer opties voor campers dus laten we deze optie aan ons voorbij gaan en zoeken een plekje op de camping van Pleubian voor de nacht.

Via “de Cote de Granit  Rose” met waanzinnige uitzichten op dit graniet en even later weer langs gigantische stranden stoppen we even voor een biertje op het terras in Douarnenez om daarna door te rijden naar de CP van Pointe du Van op bijna het meest westerste puntje van Europa. Plekje zoeken en dan even wandelen over de mega hoge rotsformaties langs de Keltische zee. In dit gedeelte van Bretagne zie je de invloeden van de Kelten zeker nog terug in de plaatsnaam aanduidingen die zowel in het Frans is als in het Bretons, wat een Keltische taal is en ook wappert hier de Bretonse vlag aan veel huizen.

Na een ochtendwandelingetje en koffie rijden we een klein stukje naar het echte meest westerse punt van Europa “Pointe du Raz” wat een commerciële trekpleister blijkt te zijn met winkeltjes en souveniershops, maar we doen het wel want ik wil er dan ook wel geweest zijn. Ook hier doen we een prachtige rondwandeling met spectaculaire uitzichten. Terug naar de camper en dan naar de geplande camping voor het weekend in Lomener vlak onder Lorient.

Zaterdag 22-6 is een bijzondere dag voor een van de “oud” junioren van CWP die voor haar verdienste bij onze club en haar huidige club in Wageningen geridderd gaat worden. Via een ander CWP lid worden we samen met Henk en Jose uit Canada in staat gesteld dit te volgen via een Skype verbinding, echt super leuk om mee te maken. En ja in de middag is het dan zover, Arnold gaat voor de eerste zeeduik dit jaar kopje onder in de Bretonse zee, het is hier dus ook prachtig weer.

1. Selma Knulst:
    22 juni 2019
    Heerlijk om jullie reisavonturen te lezen.
  2. Hanneke:
    22 juni 2019
    Weer een mooi verslag en nog mooiere foto’s. Lekker genieten nog....🐠🍷
  3. Lex en Claea:
    22 juni 2019
    Weer een fantastisch verhaal...l’été est arrivé....la fête peut commencer.....en is de hoestbui op vier wielen veranderd in een zonnig reisparadijs (lekker Haags uitgesproken...👍👍👍)
  4. Hans&Tilly:
    22 juni 2019
    Hallo lieverds leuk om jullie gezien te hebben via Skype!!!En wat een prachtig reisverhaal weer ik hoop wel dat de zakdoekjes het hoesten en proosten nu verleden tijd is en het zonnetje blijft schijnen!!!En Lex jij spreekt ook wel je talen!!😜Arnold/Marjo we kijken weer uit naar het volgende reisverhaal!!!😘💋❤️
  5. Nicolette Blok:
    23 juni 2019
    Goedemorgen ,

Weer geweldig om te lezen en balen dat je snot hebt. Hopelijk ben je erg inmiddels een beetje vanaf. jullie hebben wel een prachtig route uitgezocht zeg. En de wandeling was prachtig (filmpje) niks voor mij met die afgronden bbrrr.
    Trouwens de fotograaf zit toch wel in jullie hoor, mooie foto's!!!

Wat gaaf dat jullie per Skype mee konden kijken. wat is het toch een uitvinding

Op naar het volgende verslag en weer mooi foto's
  6. Erik:
    23 juni 2019
    🤧, 😷, 👍.
  7. Rob:
    24 juni 2019
    Geweldig zeg twee keer gelezen en natuurlijk opgezocht waar het is. Even misschien gemist maar hoe doet jullie camper het? Verdiend zij ook geen compliment😂
  8. GrePi:
    24 juni 2019
    Hallo reizigers, we hebben weer meegeleefd. Ooit stonden we met de camper bij de boot nasr Ile de Brehat. Maar de tijden veranderen. Hier nu ((te) warm.