Gezellige bezoekjes

21 oktober 2019 - Gurgy, Frankrijk

Gezellige bezoekjes

Omdat we vandaag (zondag 13-10), even een flink stuk willen opschuiven (230 km) vertrekken we om 9:00 en rijden we door het nationaal park de Cevennes. We passeren zeker 5 flinke cols van rond de 1000 mtr hoogte en tientallen haarspeldbochten. Het is een ongetwijfeld prachtige omgeving maar we zien er eigenlijk niets van omdat het heeeel erg mistig is. Dat betekent langzaam rijden en spannende momenten.  Tot overmaat van ramp zijn er stukken weg opnieuw geasfalteerd maar ontbreken de witte lijnen nog! Met de alarmlichten aan en 25 km/uur doen we ruim een uur over de 35 km maar komen weer veilig beneden.

Voorzichtig breekt het zonnetje door, en even later zoeven we via prachtige wegen door de imposante bergen en worden we getrakteerd op prachtige bossen met hun super mooie herfstkleuren. De camping in Saint-Parthem is zo goed als leeg maar de stoelen gaan naar buiten en het biertje kan in de zon. Als ik bezig ben om de raad van Pieter op te volgen m.b.t. het gasprobleem spot Marjo een zwijntje aan de oever van de Lot. Na een tijdje knutselen en demonteren krijg ik de gasfles aangesloten en kan er weer binnen worden gekookt! Omdat de beloofde WiFi op de camping niet aanwezig is luisteren we maar naar het Nederlands elftal op de radio.

De volgende dag is het mooi weer en kan er even een wasje gedaan worden. Na de lunch gaan we samen met Harry en Christien, de enige andere gasten op de camping, even wandelen naar het oude dorpje. Onderweg is het walnoten en tamme kastanjes rapen die hier in overvloed zijn. Terug bij de camper wordt met het naderende slechte weer, binnen eten. In de nacht krijgen we veel regen maar ook flink onweer te verwerken.

Als wij na het vertrek van Harry en Christien ook afscheid nemen van de vriendelijke Nederlands eigenaars is de camping leeg. De volgende stop is in Lanteuil bij een hooggelegen boerenbedrijf met een uitzicht op Brive waar we morgen naar toe gaan.

Rond 11:00 uur zetten we de camper voor de deur en worden we hartelijk verwelkomd door Marieke, Eline, Julie en vooral door de heel erg enthousiaste hond Sully. Om 12:00 lopen we naar het restaurant waar we ook Fred ontmoetten en met elkaar even heerlijk eten. De middag wordt het shoppen en wandelen in een zonnig Brive.

Na weer een regenachtige nacht ontbijten we met Marieke, de kids zijn naar school en Fred aan het werk. We doen wat boodschappen genieten daarna van de teruggekeerde zon, biertjes en hapjes tot laat buiten in de tuin.

We vertrekken de volgende ochtend uit Brive met de bestemming Barsagnes waar we aan het einde van de middag aankomen bij Jeanette en Jos.

Zij wonen op het hoogst gelegen (800 mtr) treinstation in de Limousin waar Marieke regelmatig met haar trein langs rijd! En omdat op deze avond ook 5 buren van hun komen eten gaan Marjo en Jeanette naar de keuken om het eten voor te bereiden. En dan kijken de Fransen best wel vreemd op als er nasi, saté en Gado-gado wordt geserveerd , maar ze vonden het lekker en het was heel erg gezellig.

De volgende dag na de koffie gaan wij weer op pad naar Clermont- Ferrand op zoek naar de microbrasserie waar bier wordt gemaakt onder de naam Balm! Adres wel gevonden maar het bedrijf helaas niet, dan door naar de volgende stop op de camping in Gannat.

Inmiddels zijn door het veranderende weer de korte broeken opgeborgen en vervangen door de lange broek! En omdat het de volgende dag een echte regendag is rijden we in de regen 230km omhoog en parkeren we op een camperplaats aan de Yonne naast een bekende camper!

Groetjes uit Gurgy 😘

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Nicolette Blok:
    21 oktober 2019
    ja joh doe die korte broeken nou maar heel ver weg...tis niet anders!! dekbedje erbij kacheltje aan....wennen aan het Hollandse weer...maar deze week beloofd verder lekker weer te worden..
  2. Marieke:
    21 oktober 2019
    Hier ook fris hoor met dik vest houden we het 's avonds uit in de tuin. Overdag wel heerlijk!!!! Veel plezier pensionados!!!!
  3. Karin:
    21 oktober 2019
    Heerlijk al die bezoekjes! Die meiden worden groot! En wat een nare rit zo in de mist!
    Fijn dat het gas is gelukt na die tip!
    Wij genieten van de herfstvakantie! (Met lange broeken, truien en soms een regenjas!)
    Maar vooral genieten van niet vroeg de deur uit !
    xxx
  4. Hans en Carla:
    21 oktober 2019
    Gaat lekker zo jullie toer en fijn om weer even bekende gezichten te zien. Voor Marieke en gezin en Jeanette en haar man ook leuk om jullie weer te zien. En indisch eten voor die fransen is zeker een belevenis !! Staan jullie nu naast de camper van Grepi ???? Geniet vooral verder en hou ons op de hoogte ( over hoogte gesproken..........niet meer in de mist de bergen in hoor!!)
    Liefs en tot.......
  5. Hans.:
    21 oktober 2019
    Hallo lieverds mooi verslag weer alleen dat rijden in de mist is ook niet mijn ding en ik ga mee met Carla als het mogelijk is niet meer doen hoor!!!!Groetjes en een dikke knuffel van Hans&Tilly!!!!😘😘😘
  6. Selma Knulst:
    21 oktober 2019
    Weer geweldige avonturen. Helaas wordt het kouder en natter. Een mooie reden om jullie weer richting Ned te krijgen. ;-)
    Nog even nagenieten in het Franse!
    Geen mistige bergwegen meer opzoeken!
    En jullie worden gemist hier.
    Xx
  7. Hanneke:
    21 oktober 2019
    Fijn dat de gas stress voorbij is. Was vast genieten bij Fred, Marieke en de kids. Moet je weer even op teren. Rustig terug naar Eps. En geniet na van de mooie reis die jullie hebben gemaakt. Nu wordt het weer tijd voor je elektrische dekentje. Maar dat is ook weer lekker. Hopenlijk tot snel. 💋
  8. Claea:
    22 oktober 2019
    Ons advies is:
    Luid meezingen onder deze deken 🥳🥳https://youtu.be/AzuJNI1cym4
    Slaap lekker en kussies uit Portugal
    Lex en Claea en woef woef Nola
  9. Erik:
    22 oktober 2019
    Dank jullie, voor het prachtige verhaal. Maakt me ongeduldig om weer snel naar Frankrijk terug te keren. Groetjes.