Gas Stress

12 oktober 2019 - Saint-Jean-du-Gard, Frankrijk

Gas stress!!

Zaterdag 12 oktober, Ijeoma is jarig👍🎂, we zijn gisteren hier met een strakblauwe hemel aangekomen en nu is het grijs met wolken en regen dus een mooi moment om jullie weer even bij te “praten”.

Vanaf de camping in Six-Fours-les-Plages waar we op 2-10 zijn gearriveerd wandelen we bergaf naar de boulevard van dit plaatsje waar flink wordt gesurfd op de hoge golven, en lopen we ongemerkt Sanery-sur-Mer binnen. Een super leuk plaatsje met kleine straatjes, winkeltjes, vissershaven en heeeel veel restaurantjes. De keuze valt op een klein Italiaans restaurantje waar ik een risotto de la Mer eet en Marjo kiest voor de pasta met Parmesan.

Even later verschijnt er een enorme ronde maar uitgeholde parmesaanse kaas op een extra tafel waar brandende Grappa in wordt gegoten en daarna de linguines met bechamelsaus bijgaan, het smaakt werkelijk voortreffelijk!

De weg terug omhoog naar de camping is na zo’n lunch echt een uitdaging.

De volgende dag rijden we door de bergen en dalen we af naar Marseille waar we dwars doorheen moeten volgens de navigatie! Niet de allerbeste keus want dit is echt een hele grote en zeer chaotische stad met heel veel stoplichten en wegomleggingen waar we zeker een uur over doen om erdoorheen te komen. Maar soms zijn dingen met een reden want als we op de CP van Carro naast de vissershaven aankomen vindt Marjo een leeg plekje aan de rand die heel zeldzaam zijn hier.

Dus de voorwielen bijna op het strand en en de stoelen naar buiten. Morgen ochtend naar de stalletjes die hier elke dag de verse vis van de bootjes verkopen.

De verse tonijn is echt geweldig dus eten we bij de camper in het zonnetje.

En weer wordt het een onrustige nacht want het stormt flink en de camper schud en kraakt. Maar de ochtend brengt een onaangename verrassing, de koelkast is uit maar erger nog het gas is op!! Nu even nadenken hoe nu verder want Nederlands gasflessen worden NIET gevuld in Frankrijk. Heerlijk hè dat 1 Europa, op de euro na is niets volgens mij hetzelfde!

Opdracht voor morgen is naar een camperbedrijf voor een alternatief.

Dus vertrek uit Carro en op naar het gevonden adres en even voor de deur wachten want het is maandag en ze gaan pas om 14:00 open, maar veel wijzer worden we daar niet, uiteindelijk koop ik een koppeling die op een kleine Franse gasfles past en hopelijk ook op onze aansluiting. Onderweg bij een supermarkt een Primagaz fles fles gekocht en alles op de camping in St. Ethienne-du-Grez ff alles op m’n gemak aansluiten. Alles past maar t werkt niet, dus meer gas-stress! Mail bericht naar primagaz.

Dinsdag 8 oktober, onze trouwdag, dus champagne bij het ontbijt en daarna een bezoek aan het vlakbij gelegen Beaucaire, een hele oude stad met kasteel, maar een beetje in verval helaas. Maar het eten bij de brasserie smaakt prima, en zo kunnen we vanavond weer wat eenvoudiger eten omdat we alleen de gas BBQ nog maar hebben. De volgende dag weer op pad en even bellen met de NKC over ons gasprobleem maar net als het keurige antwoord van Primagaz kunnen ook zij ons niet helpen helaas. Dus lunchen we weer op een terrasje in Tarascon waar tijdens het eten in een zijstraatje een ruzie ontstaat. We kunnen er niet van zien maar horen veel gescheld en geschreeuw en opeens een doffe knal! Dit zorgt voor enige paniek op het terras en er omheen, dus afrekenen en wegwezen hier.

Onze volgende stop is in Remoulins wat vlak bij de pont du Gard ligt waar we morgen heen gaan. Maar eerst even het dorp verkennen en dan buiten bij de camper koken.

Na ontbijt en koffie (we kiezen nu voor plekken met elektra)wandelen we in een uurtje naar dit prachtige bouwwerk, lunchen we op de terugweg

om daarna bij de camper in het zonnetje te gaan lezen.

De volgende ochtend na bakkie op een terras en een bezoekje aan de lokale markt pakken we in en rijden we door de Gorges du Gardon en een verplichte lunch, naar St Jean du Gard waar we na installatie even wandelen naar het dorpje en genieten van de laatste zonnestralen hier.

Want zoals al gezegd de zaterdag is een regendag en dat blijkt ook zo.

T is ff wennen om een lange broek, sweater en een regenjas nodig te hebben voor een wandeling naar het dorp, maar ook wij moeten er aan gaan geloven dat het weer wat minder gaat worden nu we verder omhoog rijden.

De lunch binnen bij de brasserie in het dorp is aangepast aan het weer, dus ook slecht, maar buiten koken is momenteel ook geen optie!

GAS-STRESS

Lieve groetje uit de Gard.

1. Hans.:
    12 oktober 2019
    Hallo lieverds Gas-Stress ik heb er nog nooit van gehoord maar ik denk als je het hebt is het geen pretje!!!Arnold/Marjo bij deze nog gefeliciteerd met jullie trouwdag wel een beetje laat maar dat heb je met die tijdverschillen😂Wij hopen voor jullie dat het weer wat beter wordt bij ons wordt het Zondag 20gr maar ja eerst zien en dan geloven!!!!Nou genieten jullie nog maar even,groetjes en een dikke knuffel Hans&Tilly!!!😘💋❤️❤️❤️PS-De foto’s zijn weer geweldig!!!
  2. Hans en Carla:
    12 oktober 2019
    hopelijk wordt het gas probleem gauw opgelost, anders zit er niets anders op dan uit eten gaan. Geen straf als we die laatste foto's zien !!! Veel plezier in de Gard met langzaamaan wenweer richting het noorden.
    Lieve groetjes en knuffels van ons , uit een zon overgoten Sicilie
  3. GrePi:
    Hoi GASten,
    Allereerst Gefeliciteerd met jullie trouwdag en bedankt voor de verjaardagskaart. Precies op tijd!
    Zit je gasfles op een Truma systeem? Wij hebben met gasproblemen uiteindelijk op een gasfles een drukregelaar gezet en de gasslang/aansluiting van de camper er rechtstreeks opgezet. Dus buiten het Truma systeem om.
  4. Erik:
    12 oktober 2019
    Heerlijk die verhalen weer! Jammer van de regen maar toch niet te vergelijken met hier. En de temperatuur ligt stukken beter, neem ik aan. Ga ook maar weer gauw, als het even kan weer terug naar Frankrijk. Leven is er toch beter, hi hi. Groetjes en dank voor jullie heerlijke verhaal!
  5. Hanneke:
    12 oktober 2019
    Geen stress hé tijdens jullie reis. Is niet goed voor de bloeddruk.😘 Er komen vast nog genoeg leuke restaurantjes voorbij voor een lekker hapje. Weer mooie foto’s en verhalen. Geniet nog even en succes met de gasstresss.
  6. Karin:
    13 oktober 2019
    Fijn jullie weer even gesproken te hebben !Prachtige foto's weer! De komende tijd komen daar vast meer eetfoto's bij nu jullie "gedwongen"buiten de deur moeten eten :-)
    kus van ons