Via Monet naar Normandië

5 juni 2018

Zondag 3 juni,
Vertrek uit Vailly, de was is gedaan en na het ontbijt gaat ook de camper in de schoonmaakstand dus vuil water eruit, toilet leeg en schoon water erin en “en route”. De Eerste stop is niet ver weg, de 2e poging bij Fort de Conde. Goed dat het gisteren op de fiets niets is geworden want het blijkt een forse klim te zijn om er te komen.
Maar het blijkt een prachtig behouden en mooi onderhouden fort, een bezoek zeker waard.
Als we weer naar buiten komen is het tijd voor de lunch en zoeken we een picknick tafel tussen de Fransen in het ernaast gelegen park.
Tijd voor vertrek richting Giverny. Onderweg gaan we op de foto, helaas niet gemaakt door een fan van onze camper maar door een automaat die registreerde dat ik te hard reed op die plek, dat wordt een prent dus.
Tegen 14:30 rijden we de parkeerplaats in Giverny op die afgeladen is met auto’s en bussen, ‘t is echt een gekkenhuis hier met al die mensen die die de tuinen en huis van Monet willen zien. Maar ‘t is prachtig weer en zondag dus rustig wachten tot dat allemaal vertrekt, en dan zoeken we een overnachtingsplek. Morgen is het maandag dan zal het vast een stuk rustiger zijn en kunnen we op ons gemak de tuinen doen.

maandag 4-6,
als ik om 9:00 uur naar buiten ga is de eerste tourincar al gearriveerd! Even ontbijten en dan naar de kassa. 9:15 Er staan inmiddels al 6 bussen en bij de kassa een rij!
Maar we kunnen redelijk rustig alles zien maar het wordt wel alsmaar drukker.
Als we er om 10:45 uit komen is de rij bij de kassa gigantisch, dus wij snel terug naar de camper en wegwezen hier. Het was de 2e keer dat we hier waren, het was weer mooi om te zien maar dit was wel de laatste.
We kiezen een plek uit bij een boeren bedrijf in Vaux sur Aure, genaamd “ Le Grand Fumichon” een gigantische 16e eeuwse boerderij waar cider en calvados wordt gemaakt, en parkeren achter een Buscamper van Nederlanders in exact dezelfde kleur als die van ons. Praatje maken dus en dan binnen eten omdat het weer niet echt top is, maar met een heerlijke hier gekochte fles cider.
Morgen richting de landingsstranden.

Dinsdag 5-6
we bedanken de gastheer voor gastvrijheid, en kopen nog een doosje van deze heerlijke cider en gaan op weg naar “Longues sur mer” voor de bezichtiging van een Duitse batterij.
Druk bezochte plek maar door de mist is alles helaas wat minder goed te zien maar hier staan  nog 4 redelijk intakte bunkers met geschut!
Na de rondwandeling gaan we naar Benieres sur Mer voor het “Canada huis” wat naar de verhalen vertellen het eerste huis was dat door de geallieerden werd bevrijd op de ochtend van de 6e juni.
Na een lunch bij de crêperie om de hoek, op weg naar Colleville-Montgomery voor een concert van doedelzakblazers. Door de aanhoudende regen vindt dit plaats in een tent die uiteindelijk helemaal vol staat. Prachtig en heel indrukwekkend om te horen en te zien.

Dan in de regen op weg naar onze overnachtingsplek bij een boerderij in Douville en Auge waar we tegen over de paardenstallen gaan staan omdat dat een harde ondergrond is. We vertrouwen het niet om op het weiland te gaan staan ivm de vele plassen die daar staan. Goede rustige plek met een eco toilet, dus niet doorspoelen met water maar afdekken met zaagsel!
Morgen vluchten we voor de regen en gaan we via de “Pont Normandië “ omhoog naar hopelijk wat droger weer.

1. Hans&Tilly:
    7 juni 2018
    Hallo luitjes een prachtig reisverslag weer en wat een mooie foto’s!!!!Lieverds we kijken uit naar het volgende verslag!!!Groetjes en een dikke knuffel Hans&Tilly!!!😘🍾🥂
  2. Nicolette Blok:
    8 juni 2018
    Wauw en wat een prachtige foto’s weer! Tis echt genieten he! Nou ik zal maar ook ff mijn vakantie dag met jullie delen! Woensdag was een zomerse dag en ben op fietsje ( die net een beurt heeft gehad) naar delft gescheurd ! Bedenkend dat daar ene Lex woont !! Geappt en gevraagd of die zin had om een bakkie te doen! Was te lang geleden! Ha uiteindelijk gezellig gelunchd en lekker zitten ouwe hoeren! Daarna heb ik delft nog ff onveilig gemaakt en heerlijk op me gemakkie naar huis gefietst!was gezelllig! Vandaag scheur ik met mijn automobiel schoongewassen naar nichtje in Velp. Daar gaan we naar openluchtmuseum en ook weer ouwe koeien uit de sloot halen! Best lekker zo’n vakantie dicht bij huis! En ook nog eens best weer ! Nou luitjes maak er weer mooie dagen van , heerlijk om jullie verslagen te lezen! 😘😘🇾🇪🇾🇪
  3. Erik:
    8 juni 2018
    We zijn jaloers, maar hopen jullie gaar volgende week in Frankrijk te volgen. We hopen jullie ook daar te treffen voor een bbq of in Brieulles of ergens anders. Jullie verhalen werken aanstekelijk, dus we gaan steeds meer gevoel hebben een een deel van de tijd rond te trekken. Ik weet zeker dat we ergens kunnen afspreken (en misschien ook iets regelen dan met Cora en Wim?). Groetjes, Erik , maar ik weet zeker dat ik ook namens Selma spreek!!!!
  4. Hans en Carla:
    10 juni 2018
    eindelijk weer een plek in Polen waar we wifi hebben en dus jullie blog kunnen lezen.
    Leuke vehalen en mooie foto's, het camperleven lijkt jullie goed te bevallen.
    Gelukkig kregen we via whatsapp al mooie foto's en plekjes door. Wij woensdag, na een maand Polen, weer naar huis.