Naar de 2plek aan de Maas

1 juni 2018 - Vailly-sur-Aisne, Frankrijk

Dinsdag 29 mei bellen we eerst even met de poli urologie om te proberen de afspraak van 25 juni te verzetten naar ergens in juli en dat lukt gelukkig.
De nieuwe afspraak is vrijdag 13 juli! Goed geregeld, maar dan moeten we om 1 juli weer in Rijswijk zijn omdat de urinestaal 10 dagen eerder moet worden ingeleverd!
We zijn er blij mee!
Inpakken en op weg naar de Le Chesne waar ons volgens de folder een mooie 10km lange wandeling wordt beloofd langs een kanaal met 26 sluizen!
Parkeren op het dorpsplein en op weg, de ene na de andere sluis passeren we op een mooie route, maar bij sluis 11 verlaten we volgens het routeboekje het water en gaan we op de terugweg. Ik ga ervan uit dat de andere 15 sluizen er vast wel zijn, maar bedenk me ook dat het wel mooi is zo. Wat je namelijk niet in de gaten hebt is dat je alsmaar stroomafwaarts loopt en het verval per sluis zeker zo’n 2 a 3 meter is!

Nr 6 van de 26 sluizen route
Maar dat merk je snel genoeg als je dus weer terug loopt! Klimmen dus weer in de warmte, maar met een tussen stop voor een flesje water komen we weer vermoeid terug op het dorpsplein waar bij de locale kroeg een biertje een traktatie is.
Omdat op de route naar Dun sur Meuse ook het dorpje ligt waar Selma een huis heeft rijden we daar even doorheen en poseert Marjo voor het huis. Die foto sturen we straks even naar Selma!

Het "huis van Selma"
Aangekomen op de ook weer prima Camperplaats aan de Maas zoeken we een plekje en installeren we ons. Even later gaat de foto naar Selma, en wat blijkt haar huis is nr 26 en wij hebben de foto gemaakt voor nr 11!
Barbeque aan en even later komt een allervriendelijkste dame met een tasje voor dr buik het geld voor de nacht ophalen, maar de plek is prima en er is een mooie douche en keurige toiletten. Aan het einde van de dag komen er stapels donkere wolken aan en als we binnen zitten breekt een goed onweer los en regent het volgens mij de hele nacht.

Naderend onweer
Maar de volgende ochtend is het weer prachtig weer dus we doen nog een dagje daar en wandelen naar het fort wat boven op de berg staat, weer een forse klim!

Blik vanaf het fort in Dun
Volgens mij wandelen we op de dagen dat het daar eigenlijk te warm voor is maar..
Ook deze nacht regent het weer regelmatig, alleen is het de ochtend niet droog, dus douchen inpakken en weer op pad richting Laon.
Onderweg scoren we bij een locale boer asperges, eieren en even later bij de super ook nog ham en boter.

Asperges

We stoppen onderweg ook nog even bij “des Chars d’assault”  een monument voor de tankbemanningen in de eerste wereld oorlog, en belanden dan op de camping in Vailly-sur-Aisne waar we tijdens de regen binnen genieten van de asperges. Morgen wasdag dus nog een extra nachtje hier, en dan weer een stukje opschuiven richting Normandië.
Tot het volgende blog!

1. Selma Knulst:
    1 juni 2018
    Wat een heerlijke reis maken jullie. En wat een schitterende foto qua kleuren en lucht van de camperplaats.
    En nr 11 heeft ook rode luiken dus de vergissing is makkelijk gemaakt. Is trouwens een heel mooi huis.
    In ieder geval zijn wij weer tips rijker voor onze omgeving.
    Veel plezier nog en tot het volgende blog.
    Xx
  2. Hans&Tilly:
    2 juni 2018
    Wat een schitterende omgeving wat een pracht tocht maken jullie!!!Dit is echt genieten!!!Veel plezier nog en een dikke knuffel Hans&Tilly!!!xxx
  3. Hanneke:
    2 juni 2018
    Fijn dat de afspraak nu gunstig valt en jullie nog wat langer kunnen genieten. Ziet er super uit allemaal. Ben weer benieuwd naar het volgende verhaal en foto’s. Veel plezier nog. Xx
  4. Karin:
    3 juni 2018
    Het blijft bijzonder toch, dat we jullie reis zo mee kunnen maken!
    Ik weet dat jullie genieten en dat is ook dik verdiend !
    Heel stiekem vind ik het ook fijn een datum te zien waarop ik jullie weer even echt kan knuffelen !
    xxx