La Grande Guerre Tour

12 mei 2018 - Eps, Frankrijk

Woensdag 9-5

omdat het weer hier aan de kust omslaat, veel wind en minder zon, vertrekken woensdag ochtend landinwaards waar het beter zou moeten zijn en voor wat "cultuur". De reis gaat via Doullens waar we na het vinden van een geschikte parkeerplaats het laatste stuk bergop lopen naar de "Citadel van Doullens" een mooie bezienswaardigheid. Als we vlak bij de ingang zijn komt er een dame door de grote poort naar buiten, helaas niet om ons te verwelkomen maar om de poort te sluiten! "Citadel est fermee" is het bericht, die kunnen we afstrepen = bezocht!!

Citadel van Doullens

Dan maar op weg naar de in de gids gevonden camping in "Albert", niet omdat we iemand kennen met die naam maar gewoon omdat dat de enige camping is die we konden vinden! Onderweg stoppen we in Hamel waar we toevallig langs een plek komen waar er nog loopgraven en diverse monumenten te zien zijn van de vreselijke slag om de Somme in 1916. Dus auto aan de kant en gaan kijken, en zo zijn we eigenlijk ongemerkt beland in een gebied waar echt om de 10 km wel een begraafplaats is en waar 2 miljoen mensen zijn gestorven in een afschuwelijke en uiteraard zinloze oorlog met duitsland.

Loopgraven

De camping in Albert wordt gevonden en ook een prima plekje. Op de camping staat een club engelsen die een tour aan het doen zijn langs diverse monumenten van deze oorlog. Geweldige lui met allemaal Landrovers en tenten ernaast of op de auto. Wij lopen de volgende dag naar het plaatsje Albert waar we de Basiliek met gouden toren en beeld van Maria en kind bezoeken. Daarna het museum van de Slag om de Somme, wat gevestigd is in 15 meter onder de grond gelegen schuilkelders, zeer Indrukwekkend!

Basiliek van Albert

Vrijdag verlaten we de camping weer en sluiten we via de echt enorme krater in La Boiselle, het mega monument in Thiepval voor ruim 73.000 onbekende engelse soldaten, "The Ulster Tower", het Tank monument (een naald met 4 miniatuur tankjes) en een heel mooi monument voor alle gevallen Australische dieren onze  "La grande Guerre Tour" af.

Krater in Boiselle Thiepval, monument voor ruim 73.000 onbekende engelse soldaten The Ulster Tower. monument voor de Ulster divisie Monument voor alle gevallen dieren (Australie)

Omdat de weersverwachtingen voor de komende dagen niet geweldig zijn zetten we de navigatie op Eps wat slechts een 70 km rijden is!

1. Selma Knulst:
    12 mei 2018
    Prachtig. Volgende keer richting Brieulles alwaar ook de nodige monumenten zijn of daar een huisje hebben. 😁
  2. Arnold en marjo:
    12 mei 2018
    Helemaal goed 👍, zeg maar wanneer jullie daar zijn, dan komen we er aan 😘
  3. Nicolette Blok:
    12 mei 2018
    Goh jullie worden op deze manier nog cultuur deskundige🧐prachtige foto’s weer!!!
  4. Arnold en marjo:
    😂😂dank je wel 😘
  5. Hans en Carla:
    13 mei 2018
    Prachtige tour, vooral bij Hamel met de loopgraven. Ondanks de gruwelen een prachtig gebied.
    Geniet nu maar weer even in Eps en dan weer een nieuwe bestemming !!
    Wij tellen af naar woensdag, als we naar Polen vertrekken !!!
  6. Karin:
    13 mei 2018
    Bijzondere foto's !
    NU weer even op het vertrouwde nest, ook fijn. Opnieuw plannen en dan op naar nieuwe avonturen!
    Liefs van ons xxx
  7. Hans.:
    14 mei 2018
    Tilly en ik sluiten ons helemaal aan bij de vorige schrijvers!!!Arnold/Marjo prachtig mooi reisverhaal en de foto`s zijn ook super ingepast!!!Dikke knuffel Hans&Tilly.