D-day Normandië

8 juni 2019

Zondag 26 mei arriveren we in Eps voor een weekje tuin werkzaamheden en het voorbereiden van de camper op het vertrek van 2 juni richting de kust en Normandië.

Zondag 2 juni

Om 10:00 sluiten we de poort in EPS en rijden de 70 km naar de eerste stop op de camperplaats van Brighton le Pin waar we Pieter en Greta ontmoetten. Het is de afgelopen dagen heel erg mooi en warm weer, dus hup op de fiets langs de Sommebaai  waar we flinke groep zonnebadende zeehonden zien.

De lunch in het restaurant “du Parc aux Huitres” in Le Hourdel smaakt geweldig, en dan weer terug richting de Camperplek, waar we nog even nagenieten met een borrel.

Maandag 3 juni.

Na een afsluitende koffie met elkaar vertrekken we naar verschillende richtingen en parkeren wij de camper in Veullettes sur Mer waar we getrakteerd worden op een prachtige zonsondergang.

Dinsdag ochtendprogrammeren we vroeg de TomTom richting Quistreham en landen op de camping Rive Bella waar we maar 1 nachtje kunnen blijven, dit omdat alles is volgeboekt hier en ook in de omgeving. Het is echt een heel erg stuk drukker dan ik had verwacht, overal kom je legervoertuigen en mensen in uniformen tegen. Tot laat in de avond stromen de campers en caravans binnen en loopt de camping vol! Maar de volgende ochtend heeft  Marjo het voor elkaar gekregen dat we nog een nachtje terug kunnen op de camping. Dan kunnen we op weg naar Pegasus Bridge, waar een herdenking is van de landing van Engelse commando’s op 5 juni . Alle wegen die kant op puilen uit van de auto’s, motoren en oude legervoertuigen maar we weten een plekje te vinden voor de camper en wandelen we naar de brug waar van alles gebeurt, herdenking, doedelzakmuziek en foto’s met veteranen. Terug bij de camper gaan we richting Caen waar rond 16:30en stuk of 30 oude Dacota’s volgepakt met zo’n 200 parachutisten vanuit Engeland laag zullen overvliegen die hier dan worden gedropt, dat gaat een spectaculair gezicht worden.

En omdat ik op Facebook had gezet dat we bij Pegasus Bridge waren kreeg ik een berichtje van een “oud” Ricoh collega dat hij meevliegt en hier ook gaat springen! Uiteindelijk komen de vliegtuigen en springen de para’s, een geweldig gezicht, nu nog op zoek naar mijn collega, die we uiteindelijk vinden tussen al die mensen en parachutisten. Terug op de camping gaan we voor makkelijk, eten van de scnackbar!

Donderdag 6 juni D-Day!

Het blijkt dat door al het hoge bezoek er een heel groot gebied vanaf 6:00 is afgegrendeld en alleen toegankelijk is met een speciale sticker. Dus wij op de fiets naar de plaatselijke VVV voor een sticker en weer terug naar de camping. Op de voorruit geplakt en dan op weg richting Utah Beach waar we een plek op CP hebben gereserveerd. Onderweg bezoeken we in Creully een legerkamp en proberen we daarna bij onze overnachtingsplaats te komen. Ik denk dat er op deze dag geen enkele agent vrij heeft gehad want in de omgeving van Bayeux zijn alle zijwegen incl de snelwegen afgezet en mag je alleen op enkele lokale routes rijden. Na heel veel omzwervingen weten we de CP te bereiken en hebben we van D-day niet erg veel meegekregen.

Vrijdag 7 juni,

Als we naar het strand wandelen blijkt er een landing te worden nagespeeld, dus veel ontploffingen en mitrailleurvuur en heel veel bekijks. Bij het museum wordt er bij een monument nog een krans gelegd door een veteraan die tijdens de landing hier 46 Sherman tanks aan land heeft gezet! T zijn allemaal hele oude mannen die allemaal 90+ moeten zijn inmiddels, maar er zijn er nog steeds en ze worden hier aan alle kanten door de organisatie in de watten gelegd, en dat hoort ook zo!

Zaterdag 8 juni,

na een stormachtige en regenachtige nacht maken we ons klaar voor een strandwandeling. Zon en regen wisselen elkaar af en af en toe moeten we schuilen in een bunker die hier nog genoeg te vinden zijn. Na een wandeling van 10 km zijn we moe terug bij de camper en is het goed toeven in de zon die inmiddels flink is doorgebroken. Morgen nog een bezoekje aan St Mere Eglise, dat plaatsje waar er een parachutist aan de kerktoren is blijven hangen, s’avonds een heel groot vuurwerk en dan vertrekken we maandag richting Bretagne.

1. Nicolette Blok:
    8 juni 2019
    Wauw zeg indrukwekkend, prachtige foto's. Zo heeft marjo haar charme in de strijd gegooid voor een plekje ...nou dat kan ze dan wel hahaha...en als beloning mocht jij mosselen eten hahaha.
    morgen opschuiven...mooi weer??
    goede trip morgen

liefs Nic
  2. Nicolette Blok:
    9 juni 2019
    nee niet vandaag opschuiven maar maandag ( goed lezen Nic)
  3. Erik:
    9 juni 2019
    Ik zei jullie, wat een bijzondere ervaring! Ik ben jaloers; ik had er ook moeten zijn! Zag alleen de beelden op tv en de gesprekken met de oude Fransdn fie het als kind maakten. Een hrl en een bijzonder monument! Groetjes, Erik ( en Buster natuurlijk)
  4. Hans&Tilly:
    9 juni 2019
    Wat een mooie foto’s bij een indrukwekkende gebeurtenis hier veel op tv gezien maar daar aanwezig zijn is geweldig!!!Lieverds bedankt voor het meegenieten en we kijken alweer uit naar het volgende verslag!!!Dikke knuffel Hans&Tilly.😘💋☀️☀️☀️
  5. Karin:
    9 juni 2019
    Yessss..jullie verhalen zijn weer begonnen, fijn!
    Wat een bijzondere dingen hebben jullie al gezien!
    Nu op naar Bretagne, maar eerst vanavond in een restaurant kijken naar het Ned.elftal toch?!
    Dikke knuffels van ons, xxx K+K+I
  6. Hanneke:
    10 juni 2019
    Bedankt voor het indrukwekkende verhaal. Te bedenken dat over niet al te lange tijd die veteranen er niet meer zijn om het verhaal levendig te houden. Nu genieten van Bretagne. Dak is nog niet klaar. Liefs, Hanneke.
  7. Hans Pesant:
    13 juni 2019
    Wij zijn gisteravond weer terug gekomen uit Eps, dus nu tijd om jullie reisverhaal te lezen en foto's te kijken.
    Alweer een hoop gedaan en gezien in die korte tijd en de D Day vieringen zijn uiterst indrukwekkend en dat er dan ook nog een oud collega uit de lucht komt vallen, geweldig !!
    Nu op voor Bretagne en hopelijk wordt het weer dan beter.
    Liefs uit Leiden