Van Normandië richting Bretagne

13 juni 2019 - Le Mont-Saint-Michel, Frankrijk

Blog 2

Zondag 9 juni (1e pinksterdag)

afgelopen nacht zijn we door storm en regen in slaap gewiegd maar als we opstaan is het licht bewolkt maar zonder verwachting van regen. Dus gaan we op onze laatste dag aan de invasiestranden op de fiets naar St Mere Eglise een goede 15 km verderop. Het is hier nog groot feest met overal legervoertuigen, militairen, muziek en veel rokende stands met worsten en karbonades, maar vooral heel veel toeristen! In de lucht zijn de stuntende straaljagers van de “Patrouille de France” te zien die een geweldige show geven. Als rond het middaguur de voertuigen in optocht vertrekken onder het geluid van de galmende kerkklokken, worden vlak buiten de stad in een eindeloze stoom dacota’s 1000 parachutisten gedropt! Terug op de CP is het tijd om in het zonnetje bij te komen van 35 km fietsen en 4km wandelen, vanavond worden de festiviteiten een beetje afgesloten met een groot vuurwerk langs de invasie stranden. Dus staan we om 22:30 in de regen klaar voor het spektakel wat wellicht door de regen uitgaat als een nachtkaars.

Maandag 10 juni,

we vertrekken net als vele anderen van de CP van Utah Beach en rijden nog even langs het monument van Majoor Dick Winters die met zijn “Band of Brothers” op Utah Beach aan land zijn gekomen. Het zonnetje schijnt af en toe dus lunchen we op het dorpsplein in Gréville-Hague en rijden dan naar de camping in Ommonville-la-Rogue. Die is niet alleen uitgekozen omdat we dan weer ‘s ff kunnen douchen, maar ook omdat daar in de haven een prima visrestaurant zou zijn. De wandeling naar de haven is 10 min maar alles is hier dicht en uitgestorven, dus morgen weer verder naar de kop van Normandië.

Dinsdag 11-6,

via de “Route du Cap” rijden we via de kust omhoog naar de semafoor van “Cap de la Hague” op het uiterste puntje van Normandië. Onder weg stoppen we even bij “Port Racine” wat de kleinste haven van Europa zou zijn. Het landschap en de hoge ruige rotsen zijn werkelijk fenomenaal mooi, je waant je met de door heggetjes en gestapelde muurtjes afgebakende landerijen in Engeland of Schotland. (van dat laatste land weet ik dat alleen van de tv want daar ben ik nog nooit geweest!). Vanaf de kop rijden we langs de kust weer naar beneden en stoppen op de CP van Gouville sur Mer die wat de naam al doet vermoedden aan het strand ligt. Op het stand veel beweging van komende en gaande tractoren met boten en vissers die aan het week zijn, wij gaan onderuit in het zonnetje hiervan genieten. Ondanks dat je hier bij eb aan het stand struikelt over de oestertafels kan ik zo even nergens oesters kopen!

Woensdag 12-6,

we laten de CP achter ons en rijden via de “Route de Baie” verder omlaag met de bestemming een plekje bij de Mont St Michel. We scoren oesters en groente op de markt van Montmartin sur Mer, en lunchen op een picknick plek in “Pointe du Grouin du Sud” met uitzicht op de Mont St Michel die aan de overkant van de baai ligt. Overnachten doen we op de CP van Ardevon die op 5 km van de Mont ligt.

Donderdag 13-6,

vannacht weer flinke buien gehad maar het is zo waar weer droog geworden. De fiets op en richting de Mont, de laatste 3 km mag je niet meer op de fiets of auto afleggen, de enige optie is lopen of met de gratis pendelbus. We kiezen voor lopen wat niet de beste keuze bleek omdat we de laatste km in de regen lopen. Met nog heeeel veeel anderen met natte jassen en paraplu’s persen we ons door de nauwe straatjes en dit terwijl het een doordeweekse dag in het laagseizoen is! Een prima lunch in 1 van de vele restaurantjes en dan maar met de pendelbus terug naar de fietsen. Tussen de wolken door schijnt af en toe de zon, onderuit in de camper met een biertje en Blog 2 schrijven.

1. Nicolette Blok:
    13 juni 2019
    in ieder geval trekken jullie er wel op uit met dat takkeweer. Weer beetje jammer, maar elke zonnetje is dan welkom he! prachtige uit/vergezichten ( foto's) en ach een bietje en wijntje is dan zeker verdiend. Troost je... het weer is hier geen haar beter!!! beetje hetzelfde als vorig jaar toch?

liefs
  2. Karin:
    13 juni 2019
    Ook dit stuk ziet er mooi uit, jammer van je visrestaurant in Ommonville-la-Rogue. Maar er komen vast nog meer lekkere eet-tentjes jullie kant op(of jullie hun kant op)!
    Hopelijk knapt het weer op, dat willen we hier ook graag!
    Vandaag voelde gewoon als herfst terwijl we ons schoolreisje deden :-)
    Veel liefs vanuit hier! xxx
  3. Hans&Tilly:
    13 juni 2019
    Hallo Arnold/Marjo dit was weer even genieten van jullie reisverhaal en wat het weer betreft is er geen verschil het komt bij ons ook met bakken naar beneden!!!Groetjes en een dikke knuffel Hans&Tilly.
  4. Claea:
    13 juni 2019
    Nu al het oorlogsverleden weer achter jullie ligt ...en alle indrukken met een glaasje en visje zijn weggespoeld .. wordt het tijd dat het weer zich gaat aanpassen op jullie zonnige karakters ... liefs van Lex en Claea
  5. Hans Pesant:
    14 juni 2019
    Oh, als ik die oesterbedden foto zie loopt het water in de mond.
    Ik wil ook zo'n bed, ha, ha.
    Het weer gaat gelukkig opknappen, dus als de wandelschoenen weer droog zijn...…………...lekker op pad xxxxxx
  6. Hans en Carla:
    14 juni 2019
    ook nog even een kus via mijn mailadres, maar reageer verder gewoon op de Carla en Hans versie
  7. Hanneke:
    14 juni 2019
    Weer mooie verhalen. Zijn de voetjes weer bijgekomen. Hoop dat het weer nu wat beter gaat worden. Veel plezier nog.
  8. Erik:
    14 juni 2019
    Echt heel bijzonder! Jammer van dat stomme wisselvallige weer, maar zou zo willen ruilen, hi hi! Geniet en mochten jullie richting Poitier en Limoges komen, graag een paar foto’s; het zou er prachtig moeten zijn! Geniet, Erik