Op bezoek bij...

19 september 2018 - Mirepeisset, Frankrijk

Om 13:00 komen we aan in Capelou, waar René en Liny een gite hebben gehuurd gemaakt in een schuur bij het prachtige Manoir Vaillant. Capelou is een piepklein dorpje met 3 huizen, een kapel en een grot waar volgens de verhalen ooit een verschijning is geweest van Maria. Na deze verschijning is de kapel gebouwd en is het een bedevaartplaats geworden. Inmiddels is deze plek ook toe gevoegd aan de route naar Santiago de Compostela en is er een aanvraag gedaan bij Unesco als wereld erfgoed, dit alles heb ik me laten vertellen door Hanneke, de Nederlandse beheerster van het manoir, en de assitent koster van de kapel! Na even bijpraten en een bakkie brengen we de middag door in Montpazier een plaatsje met een geweldig mooi plein.
We rijden met de Audi van René mee en wat ik niet had moeten doen is de opmerking dat de auto wel heel lekker rijd. Dan is de oude Rene weer helemaal in zijn sas en scheuren we binnendoor over wegen met veel te veel bochten naar ons zin terug naar Capelou. Hanneke bied aan om de camper i.p.v. naar de camping te gaan op het terrein in de boomgaard te zetten wat we graag aannemen omdat het een prachtige plek is. We eten even met z’n 2en bij de camper en drinken s’ avonds nog een wijntje met elkaar, en spreken af morgen een dagje rond te touren langs de Dordogne.

We vertrekken als eerste naar het hoog gelegen plaatsje Domme en rijden door de laaghangende bewolking omhoog wat een prachtig gezicht is, even later is de bewolking verdampt door het zonnetje en zien we de Dordogne beneden ons.
Koffie en na een wandeling de lunch in La Roque-Cagenac een plaatsje gebouwd tegen de berg aan langs de Dordogne. Voordat we terug rijden gaan we nog naar het mooie Kasteel van Beynac, een adembenemende klim naar boven in de hitte, maar met een geweldig uitzicht over de rivier.
Terug in Capelou maken we ons op voor de Table d’hote op de veranda van het manoir samen met alle huurders van de 3 gites en uiteraard Hanneke. Zij kookt 3keer per week voor haar gasten en zet een prima 4 gangen diner voor ons klaar.

Na een korte bezichtiging de volgende dag van het manoir vertrekken wij uit Capelou en stoppen na ruim 200 km in Frejaiarolles aan een meertje in de Midi Pyreneeën, waar het even na onze aankomst begint de onweren en krijgen we wat regen te verwerken.  Omdat ik even niet heb opgelet wordt ik tijdens het drinken van mijn biertje Voor de 3e keer deze zomer gestoken door een wesp die in mijn drankje zat, maar nu in mijn lip! Ff pijnlijk maar gelukkig heb ik er niet al te veel last van, beter opletten dus!
De volgende dag is het weer prima weer en vertrekken we om 10uur in de richting van Collioure waar we door onze routeplanner vlak langs Pouzols rijden. Als we boven op de top van een flinke berg staan voor een hapje zien we verderop een flinke hoop rook wat wellicht een bosbrand is. We besluiten om even een bakkie te gaan doen bij Ad en Els in Pouzols, een nicht van Marjo die het huis van Frank en Mies (oom en tante van Marjo) ooit hebben gekocht. Vlak voor aankomst rijden we door de rookwolken en komen er een flink aantal brandweerauto’s ons tegemoet. Tijdens de koffie daar vliegen er 2 keer 4 grote blusvliegtuigen in formatie over die tonnen water dumpen op de brand even verderop, een spectaculair gezicht!
We verlaten het mooi verbouwde huis richting de Intermarche verderop omdat het dat “foire de vin” is en daar volgens Ad prima wijntjes zijn te scoren. Ik koop op zijn advies 12 flessen witte wijn voor de kerstdagen en 1 flesje rosé voor straks bij de camper plus wat andere boodschappen. Als we weglopen en de bon bekijken omdat het bedrag wat laag is volgens ons blijkt dat de caissière na de controle van alle 12 flessen er toch maar 1 heeft aangeslagen en als goed Nederlander ga je dan niet terug om te klagen, nee dat is pas een “Foire de Vin”😂
We gaan naar de vertrouwde camping in Mirepisset en installeren we ons op een plekje in de zon. Marjo gaat even lekker lezen, Arnold duikt het zwembad in. Morgen een dagje fietsen, en even bijkomen van alle bezoekjes.

Verstuurd vanaf mijn iPad

1. GrePi:
    19 september 2018
    Bofkonten! Dat maakt de wespensteek meer dan goed...
    Weer een mooi verhaal in jullie Tour de France.
  2. Selma Knulst:
    19 september 2018
    Genoeg te drinken dus met de kerst. :D
    Wat een prachtige toer maken jullie.
    Uitkijken voor wespen!
  3. Karin:
    19 september 2018
    Mooi geschreven weer! Veel fietsplezier morgen, kom lekker bij van alle bezoekjes!
    xxx
  4. Hans&Tilly:
    19 september 2018
    Lieverds wat een pracht tour maken jullie,en wat leuk om het allemaal te lezen!!!Arnold gelukkig dat de wespensteek mee is gevallen!!!Lieverds blijf genieten en tot het volgende verslag groetjes en een dikke knuffel Hans&Tilly!!!😘💋🍀☀️☀️☀️
  5. Hanneke:
    19 september 2018
    Jammer van de ene fles Rose. Wat weinig voor straks thuis als ik de wijn kom keuren. Veel reisplezier. 😘😘
  6. Hans en Carla:
    20 september 2018
    Mooi rondje vanuit Mirepisset en leuk dat jullie Rene weer hebben gezien.
    Geweldig dat jullie, ondanks de vele vakantie in frankrijk, steeds weer nieuwe plekjes ontdekken, ga zo door. Liefs uit( ook fantastisch) Otterlo !!
  7. Erik:
    20 september 2018