Langs de zuidkust

20 september 2018 - Eps, Frankrijk

Dag 2 op de camping in Mirepisset begint met een fietstochtje naar Argeliers waar het vorige huis van Marieke en Fred staat, dan langs het Canal du Midi en door de enorme wijnvelden om uiteindelijk te stoppen bij een prima plekje aan het Canal voor de lunch. Terug op de camping nog even zwemmen en zonnen en besluiten we de dag met een heerlijke maaltijd buiten.
Het is zaterdag 15 sept. als we nogmaals via de Intermarche voor wat rode wijn voor de kerst vertrekken nu naar Collioure. We vinden een plekje op de best wel drukke camperplek met uitzicht hoog boven het dorp, betalen onze ticket voor de nacht en stappen even later op de gratis pendelbus vanaf de camperplek naar het dorp beneden.
We wandelen door de gezellige straatjes en kiezen een plekje voor de lunch op 1 van de vele terrasjes aan de haven. Als we langs de ingang van het fort lopen blijkt het vandaag en morgen gratis te bezoeken te zijn dus als goede Nederlander gaan we daar ook gebruik van maken. Het is een mooi gerestaureerd fort wat hoog boven de haven zicht geeft op alle binnen komende boten. Terug op de camperplek is er boven een plekje vrijgekomen en verplaatsen we on nog even naar een nog mooiere plek.
Zondag vertrekken we weer hier en zetten Valras Plage in de TomTom, maar stoppen als snel in St Cyprien Plage omdat we een prima strandje zien waar ik even ga zwemmen. Dan op weg naar Valras en zoeken we hier een camping, maar wat ons verbaasd is dat de meeste campings dit weekend zijn dicht gegaan!
Op een camping een stukje buiten het centrum vinden we een plekje, maar met nog 2 andere gasten is ook deze camping uitgestorven. Maar het heeft een prima zwembad dus even zwemmen, de was in de machines en genieten van de rust ook hier.
Maandag ochtend is het licht bewolkt maar wel weer warm dus op het fietsje naar het dorp voor de markt aldaar. Lunch aan het strand en als we weer terug zijn op de camping is het prachtig weer, dus hop naar het strand voor even zwemmen en zonnen.
Dan even borrelen, tapashapjes en de kaart erbij voor de route van morgen.
Dinsdag vertrek uit Valras en op naar La Roque-sur-Ceze in de Gard waar we via Sete, Palavas les Flots waar we flamingo’s zien, langs  Nimes om aan het einde van de middag via een hele smalle brug over de Ceze op de camperplek aan komen. Als we zijn geïnstalleerd wandelen we naar de cascade de Sautadet, een bijzondere waterval in een soort van maanlandschap. We blijven hier 2 nachten en gaan morgen La Roque sur Cese bezoeken.
We vertrekken bijtijds voor de klim omhoog naar la Roque en bezoeken dit mooi gerestaureerde stadje, maar er is niet veel te doen dus zijn even voor 12 uur weer beneden bij de camper voor de lunch.
Aan het eind van de middag wandelen we nog even naar de cascade waar nu de brandweer met veel mensen een oefening houd in het redden van personen uit de stroomversnellingen. Niet onnodig volgens de borden daar die aangeven dat er in de afgelopen jaren al 60 mensen zijn verdronken! En ondanks alle verboden springen er ook nu weer mensen van de hoge rotsen af het water in! Wij sloffen weer terug naar de camper om in de schaduw af te koelen van deze ook weer hele warme dag.
Morgen weer verder landinwaarts.

1. Nicolette Blok:
    20 september 2018
    Had die fiets trouwens nooit gedacht dat ie ooit nog in Frankrijk zou komen😂😂👍👍
  2. Hanneke:
    20 september 2018
    Vele jaren in de buurt van valras plage op campings gestaan. Sentiment. Leuk dit te lezen. Veel plezier.
  3. Erik:
    20 september 2018
    Jammer te druk met andere dingen, maar zou zo achter jullie aan willen rijden. Heerlijk ook die rust zo buiten het seizoen. Geniet!!
  4. Selma Knulst:
    21 september 2018