Op naar het zuiden

15 september 2019

als de regen is gestopt in Verdun wandelen we naar het centrum en bezoeken daar de ondergrondse citadel. Een 7 km lang gangenstelsel waar we met een automatisch rijdend karretje langs opslagplaatsen, bakkerij, keukens, verblijven van de Franse militairen en voorstellingen met hologrammen van vergaderingen van de legerleiding deelgenoot worden van de verdediging en belegering van Verdun. Een bijzondere ervaring weer, dan op weg naar de kathedraal en het “Centre Mondial de la Paix” waar op het plein ervoor alle afspraken liggen over het verdrag van Verdun. Na een drankje op een terras aan de Maas zijn we net voor de volgende bui weer terug bij de camper. De volgende dag verlaten we Verdun en dus ook het stroomgebied van de Maas en volgen we een stuk van de Moezel om te overnachten in Val-d’Ajol. Ook hier regelmatig regen maar een prachtige koude ochtend met nevel op de toppen van de omringende bergen! Van de moezel gaan we de Elzas in en komen in het departement “Haute Rhin” waar onze route kruist met die van Grepi, zij gaan omhoog en wij naar beneden maar we ontmoeten elkaar in Thann, op zich geen bijzondere plaats maar met een mooie Camperplaats die achteraf iets te dicht bij de spoorlijn ligt. Na even bijpraten met een pittig soepje en een drankje wandelen we door Thann en zoeken een restaurant uit voor het diner. En wat doe je als je in de Elzas bent, choucroute eten, althans wij drieën Marjo kiest iets anders! Terug in de camper bij Pieter en Greta kijken we naar het Nederlands elftal wat met 0-4 wint. De volgende ochtend dus bijtijds wakker van de treinen, maar het zonnetje schijnt dus drinken we met elkaar koffie buiten. Grepi vertrekt richting Colmar wij besluiten naar de andere camperplek in Thann te gaan aan de rivier de Thur. Wat hebben we toch met dat water? De wandelschoenen gaan aan en we klimmen naar ruïne van de Engelburcht waar een gedeelte van de opgeblazen toren op zijkant ligt en hier het “oog van de heks” wordt genoemd. Na een verdient biertje op een terras doen we de rest van de middag wat rustig aan terwijl de stad zich opmaakt voor braderie van morgen, die we de volgende dag ook even bezoeken voordat we weer op pad gaan naar een volgende plek.
We landen op de camperplek in Baume les Dames aan rivier (daar is ie weer) Le Doubs, even wandelen en dan onderuit in het zonnetje en morgen hier snel weer weer weg want dit is niet veel afgezien van de mooie zonsondergang. Maar het positieve is dat we hier bericht ontvangen van Kenn dat hij geslaagd is voor zijn vrachtwagen rijbewijs, gefeliciteerd! We zetten koers richting Annecy en rijden een gedeelte van het tour parcours van dit jaar gezien de vele teksten op de weg en de nog aanwezige versierselen in de dorpen die we passeren. Maar we stoppen al vrij snel in Arc et Senans een plek die ik had gezien tijdens het kijken naar de tour voor een bezoek aan deze kalkstenen halve cirkelvormige stad. Hier is ooit de “Saline Royale” de koninklijke zoutziederij gevestigd waar men zout won door water te verwarmen en zo het “witte goud” te kunnen oogsten! Nu rest nog de prachtige gebouwen waar men de architectuur maar ook het zoutwinning proces kan zien. Het bezoek duurt langer dan gepland dus blijven we op de prima camperplek achter de Mairie en maken we gebruik van de tijd en de mogelijkheid om de was bij de locale supermarkt te doen.
Met de schone was vertrekken we nu opnieuw richting Annecy en via een koffie en markt stop in Ongelet rijden we richting de Rhône! De Alpen zien we links en rechts van ons opdoemen en zien op sommige toppen de eeuwige sneeuw liggen. Het is een prachtige bergachtige route met vele bochten en flinke haarspeldbochten wat ik wel leuk vind maar Marjo, die regelmatig aan de afgrond kant zit ervaart dit toch wat anders. Uiteindelijk dalen we af naar de Rohne en halen we weer Annecy niet omdat we door Chanaz rijden wat er super gezellig uitziet en zoeken we een plekje op de municipal hier. Men noemt het hier het Giethoorn of Venetië van Frankrijk zoveel watertjes, bootjes, terrasjes en heel veel gezellige drukte. Door het mooie weer loopt de camping compleet vol en besluiten wij rustig hier te blijven staan. De zaterdag wandelen we door het dorpje, bezoeken we o.a. een oude molen waar olie wordt geperst en lunchen we op een terras. s’Avonds zit ik klaar voor Ajax-Heerenveen maar zenden die sukkels van Fox AZ-Sparta uit!! Dan de BBQ maar aan. Zondag na het ontbijt gaan de fietsen eraf en doen we een 25 km lang tochtje langs de Rhône en Lac du Bourget wat met de warmte best een opgave blijkt te zijn.
Morgen verder omlaag en rijden we snel door Annecy heen om de “Route Napoleon” omlaag te gaan volgen en zien we wel waar de dag ons morgen weer brengt.
Heel veel liefs allemaal,
grz Arnold en MarJo

1. GrePi:
    15 september 2019
    Hoi lieve vrienden, wat een mooi verhaal. Tenslotte komen wij er in voor😏
    Nu de route Napoleon, ook mooi.
    Liefs uit Wernhout.❤️
  2. Hanneke:
    Wat komen jullie toch op mooie plekken. Veel plezier nog. Liefs, Han 😘😘
  3. Nicolette Blok:
    15 september 2019
    heerlijk weer jullie verhaal.. net of ik er echt bij ben....maar dat ben ik niet hahah..prachtige foto's ...Annecy is ook mooi ben ik ook geweest!!! jullie zien er goed uit.....hou vol he jullie kunnen het
    genieten maar weer en tot het volgende verhaal
  4. Karin:
    15 september 2019
    Blijf genieten, dat is het motto!❤️
  5. Hans Pesant:
    15 september 2019
    Mooi verhaal weer en zal best indrukwekkend zijn geweest in Verdun. Zo onder de grond. Mooie foto's . Water blijft altijd trekken, maar ik las laatst dat water het lekkerst is als het door de brouwerij is geweest. Geniet lekker en hopelijk houden jullie het mooie weer. Dikke kus van ons.
  6. Selma Knulst:
    16 september 2019
    Wat een fantastische reis. Geniet ze. Xx
  7. Hans.:
    16 september 2019
    Hallo lieverds wat een prachtig verslag weer het is iedere keer weer genieten als ik zo aan het lezen ben,Tilly en ik kijken alweer uit naar het volgende verslag!!!Lieverds blijf genieten en een dikke knuffel van Hans en Tilly.xxxx
  8. Erik:
    17 september 2019
    Dank jullie voor het prachtige verhaal! Erik
  9. Hans Pesant:
    24 september 2019
    Nog geen verhaal, maar zag wel allemaal nieuwe foto's !!
    Daar zitten weer hele mooie tussen !! Minder die van de benen van Arnold, lijken de midges uit Schotland wel op dat aanrecht. Leuke foto van Marjo met haar tante en nichtjes. Geniet van het zonnige zuiden en het heerlijke mediterrane zeewater.