Vertek uit Eps (sept 2019)

7 september 2019 - Verdun, Frankrijk

Vertrek uit EPS.

Na ruim 8 weken Eps met veel mooi weer, veel gezellige visites en toch weer (te) veel werk, doen we op 4 sept. de poort dicht en vertrekken in herfstachtig weer richting de Franse Ardennen. Gisteren nog vervelend nieuws gekregen dat de broer van Tilly na een kort maar heftig ziekbed is overleden. We besluiten om toch te vertrekken omdat in besloten kring afscheid zal worden genomen van John.
We stoppen op een voor ons bekende plek in Rocroy, de stervormige vestingstad waar we vorig jaar ook al eens hebben gestaan. Tijdens de wandeling naar het de centrum worden we verrast door wat uitheemse dieren die op een weiland staan te grazen, ze blijken van het hier neergestreken circus te zijn. We slaan een bezoek hieraan over en wandelen door naar het kleine maar mooie centrum en keren voor de regen weer terug bij de camper. De regen en wind zorgt ervoor dat we binnen gaan lezen.
Omdat de volgende dag het zelfde weerbeeld geeft, pakken we in en rijden we naar de Maas die we volgen naar de camperplaats “halte de Fluviale” in Mouzon waar we tegen 13:00 aankomen en waar nog plaats voor ons is. Mooie plek aan de Maas met alle faciliteiten en een heel vriendelijke ontvangst door de dames van de Capitainnerie. De zon schijnt het waait behoorlijk maar naast de camper is het heerlijk in het zonnetje, even later zijn alle 9 plekken bezet en staan er nog 2 campers extra op een strookje asfalt, we waren dus op tijd!
De volgende ochtend is het door de ochtendmist een kleine wereld maar omdat de verwachtingen goed zijn blijven we lekker staan. Om 10:00 schijnt de zon volop en is het prima weer, dus schoenen aan en naar het kleine dorp voor een heel programma! Marjo naar de kapper, dan uitgebreid lunchen in “Les Echevins” en daar na een bezoek aan het “Musee de Feutre” het enige viltmuseum in Europa! Super leuk museum gevestigd in de de bijzonder mooie 17e eeuwse stallen van de Abdij waar de fabricage van vilt wordt uitgelegd aangevuld met prachtige kleding gemaakt van vilt.
Dan nog even onderuit in het zonnetje bij de camper waar inmiddels de camperplaats op 3 campers na is leeggelopen. ‘s Avonds kijken we binnen naar de wedstrijd Duitsland-Nederland die na een redelijke 1e helft en een heel goede 2e door “ons” met 2-4 wordt gewonnen. De rollen zijn inmiddels een beetje omgedraaid “wij” worden een angstgegner voor de Duitsers.
De regen wekt ons de volgende ochtend en omdat we eigenlijk alles wel hebben gezien in Mouzon vertrekken we naar Verdun voor een bezoek aan de Citadel. We parkeren de camper bij een CP van France Passion die op het terrein ligt van de fabriek van “les dragees Braquier” en als we net goed en wel staan begint het te stortregenen, dus lunchen, blog schrijven en wellicht aan het eind van de middag nog even naar het centrum wandelen.

1. GrePi:
    7 september 2019
    Een genoegen om het 1e verhaal te lezen. Tja, hens? Penalty? Enfin het resultaat is idd goed. Ook wij hebben regen en lagere temp. We zijn inmiddels over de col en zijn in Thillot. We tellen alweer af... of we elkaar nog kruisen. Wij eindigen in Bitch.
  2. Hans Pesant:
    7 september 2019
    Goudhaantje kijkt wel treurig naar jullie vertrek. Hier is het weer niet veel beter.
    Hopelijk gaat het weer voor jullie veel beter worden. Veel plezier en vooral genieten maar.
    Mooie plek in Mouzon zo vlak aan het water.
  3. Nicolette Blok:
    7 september 2019
    En nu lekker zuidelijker waar vast en zeker de zon schijnt! Lekker blijven schrijven en foto’s maken, genieten we allemaal weer mee! Fijne vakantie 😘
  4. Karin:
    7 september 2019
    Hans en Tilly, als jullie dit lezen: heel veel sterkte!

Fijn om te lezen dat jullie weer aan het bloggen zijn over jullie reis!
    Op naar het mooie weer...hier knapt het de komende weer ook weer op dus dan hoeven we niet zo jaloers te zijn :-)
    xxx
  5. Hanneke:
    8 september 2019
    Weer een mooi eerste verhaal. Lekker genieten en op het zuiden waar het allicht zonniger / warmer moet zijn. Veel plezier.
  6. Erik:
    8 september 2019
    Dank je voor jullie verhaal! Een fijne tijd! Jammer dat jullie niet even La Chasseigne aan kunnen doen. Temeer om jullie ervaringen in het Franse land en het opknappen van boerderijen te horen. Heel waardevol voor me. Het is hier heerlijk. Hartelijke groeten, Erik en Buster