Trois Mont’s

29 september 2018 - Montsoreau, Frankrijk

Om 10 uur vertrekken we uit Ruoms en rijden we via prachtige cols met een maximum hoogte van bijna 1500 mrt de Ardèche uit en de Haute-Loire binnen. De stop voor deze nacht is gepland op de camping municipale in Montbrison. We parkeren even verder dan de Nederlanders die er al staan maar raken al snel in gesprek over onze buscampers. Stoelen eruit en dan in het zonnetje, maar de temperaturen zijn hier wat anders dan in de Ardèche en voor het eerst deze reis eten we binnen en gaat het dekbed weer op bed!
Als ik om 8:30 opsta is het 5 graden!! De zon schijnt maar de kachel moet wel even aan in de camper. Tegen een uur of 10 stappen we op de fiets naar Montbrison, maar behalve een mooie “Notre Dame” is er niet veel te beleven dus lunchen we bij de camper en genieten we van het zonnetje.
Woensdag stappen we weer in en rijden we via de”Gorges de Loire” omhoog naar onze nieuwe overnachting. Lunch bij het sprookjesachtige kasteel van St-Priest-la-Roche dat via een brug midden in de Loire ligt!
We overnachtten in Gannay sur Loire, op een CP bij de nog handbediende 12e sluis in het kanaal van de Loire, met een santairgebouw!  Er komt een boot uit de sluis die voor ons aanmeert, en een oude baas is druk bezig met het eraf rijden van zijn auto.
We zien het allemaal aan en als ik even later terug loop naar de camper voor een drankje staat hij bij de deur. Het zijn engelsen en hij begint een heel verhaal over de boot, zijn vrouw, onze camper en de brexit. Een half uur later kom ik met de warm geworden drankjes terug bij Marjo en ken ik zijn hele levensverhaal. Boot blijft daar achter moet worden verkocht omdat het niet goed gaat met zijn 82 jarige vrouw!
Maar gaat nog wel een camper ombouwen voor daarna! Triest om allemaal te horen maar wel een energieke baas!
Donderdagochtend is het ook weer fris al we opstaan, maar de douche en toilet zijn vlakbij. Helaas is een super ijverige schoonmaker bezig het sanitairgebouw te reinigen waardoor er niemand gebruik van kan maken!
Een korte douche in een schoon gebouw is ook wat waard dus vertrekken we wat later dan gepland. Na een lunch op een terras in Issoudun stoppen we op de CP van weer een “Mont” nu die van Montrésor.
De wandeling naar beneden geeft een top uitzicht op het mooie kasteel wat al vele jaren in het bezit is van een rijke Poolse familie.
Vrijdag vertrekken we op tijd voor een kop koffie bij onze oude benedenburen van de Via Verdi die al jaren een huis huren in Le Liège. Even gezellig bijpraten en dan weer op weg naar de 3e “Mont”, de camping in Montsoreau waar we dit weekend blijven staan.
Vandaag zaterdag, stappen we na weer een frisse ochtend op de fiets naar Saumur.
Mooie plaats met een gezellige markt in de vele kleine straatjes. De oogst is 12 oesters en een prima lunch op een zonnig terras. Terug naar de camping volgen we de borden “Loire par Velo” waar we getrakteerd worden op vele extra kilometers, maar die ons leidt via mooie plekken wat helaas wel gepaard gaat met veel klimmen maar gelukkig ook weer dalen. Maar deze regio ademt zon, wijn en kastelen alsof het niets is, het ene Chateau is nog mooier dan het andere.
Morgen nog een dagje Montsoreau en dan gaan we weer richting Eps.

1. Karin:
    30 september 2018
    Mooie gebieden, leuke verhalen...nu afbouwen in Eps en dan lekker weer naar "ons" toe, dat vinden wij ook wel fijn!! xxx
  2. Nicolette Blok:
    30 september 2018
    Prachtige foto’s weer! Heerlijk verhaal , maar uuhhh kom gewoon maar stukje richting Rijswijk wordt nu veel te koud voor pensioenadas, je eigen warme bed is veeeiuull fijner( we missen jullie gewoon🙃).... nee hoor geniet zo lang jullie kunnen! 🙋‍♀️
  3. Erik:
    30 september 2018
    Weer een bijzonder verhaal! Heerlijk al die mensen die je zo onderweg ontmoet, allen met hun eigen verhaal!!
  4. GrePi:
    30 september 2018
    We zijn weer mooi mee op reis geweest dankzij de verhalen en foto's.
    En er zijn weer aardig wat KM's bijgeschreven
    Hier ook koud ' s nachts, we popelen om te gaan overwinteren.
    Ook wij ontmoeten regelmatig 80+sers, dat houd voor ons de moed er in!
  5. Hans en Carla:
    30 september 2018
    De Loire roept mooie herinneringen op aan vakanties met jullie en ook met Jasper, die met zijn vriendje roeide door de slotgrachten van het kasteel.
    Jullie hebben een fantastische reis gemaakt en heeeeeeeeel veel moois gezien, nu nog even nagenieten in Eps.