Ardèche

25 september 2018 - Montbrison, Frankrijk

We vertrekken uit La Roque en plannen de volgende stop in Goudargues ook een van de vele “ les plus beaux villages” volgens onze informatie. Het is inderdaad een heel bijzondere plaats met een kanaal door het dorp, geflankeerd door vele jaren oude platanen en daartussen alleen maar terrasjes.  De stadswandeling opgehaald bij het Bureau de Tourisme leid ons langs de bijzondere plekjes van dit dorp met o.a. een prachtige kerk en een oude wasplaats met een beeld van een kikker die voor de watertoevoer zorgt. De lunch genieten we aan een van de vele restaurantjes aan het kanaal waar we een prachtige plek hebben gevonden onder de oude platanen.
Na de lunch rijden we naar de uitgezochte camperplaats in Barjac voor de overnachting, maar deze laten we na ons bezoek daar waar hij is en rijden door naar de nu nog geopende camping La Combe even buiten Barjac en duiken na geïnstalleerd te zijn het prima zwembad in.
We blijven hier maar 1 nacht dus even betalen zodat we morgen gewoon weg kunnen rijden. De volgende ochtend staan we voor een gesloten slagboom, en niemand op de receptie aanwezig! Bellen met de eigenaresse maar die blijkt op de markt in Barjac te lopen, ze komt er aan zegt ze! Wij zoeken geholpen door een mede campeerder een alternatieve route om de slagboom heen en rijden terug naar Barjac voor de markt!
Blijkt een hele grote markt te zijn die door de straatjes en het plein loopt zodat we 2 vliegen in 1 klap slaan. We scoren groente, fruit en oesters! Na een bakkie op een terras beginnen we aan de “Gorges de l’Ardeche” een prachtige rit van ruim 30 km hele bochtige wegen met regelmatig mooie uitzichtpunten hoog boven de rivier.
Halverwege stoppen we bij de grotten van St Marcel, en blijken dan net 15 min te laat te zijn voor de Nederlandse rondleiding, dus 45 min wachten en dan mee met de Duits/Franse rondleiding. Na eerst 220 trappen omlaag komen we bij het begin van de grotten die 57 km lang zijn!!
Gelukkig is maar een klein deel hiervan open voor het publiek en dalen we 150 mrt diep af via een wandeling van 600 mrt. In 1 woord prachtig, zoveel veel moois te zien geweldig verlicht met af en toe wat extra effecten met geluid en licht.
Helaas moet je dezelfde weg ook weer terug, alleen gaat het dan alsmaar omhoog!
Maar als je buiten adem weer buiten bent ben ik blij dat je er weer uit bent, maar besef je ook dat het wel de moeite waard was.
We leggen de laatste km’s af van de Gorges en parkeren de bus op de camping bij de “pont d’Arc” een fantastisch natuurverschijnsel in deze gorges.
Zwemmen in de Ardèche, zonnen op het strandje en eten bij de camper.
De plek op de camping is prima, maar je realiseert je pas later dan je onderaan in de 100 mrt diepe gorges staat, waardoor de al lager staande zon snel verdwijnt en ook erg laat weer teug is de volgende morgen!
Dus rijden we de volgende dag naar een camping in Ruoms waar we boven op de bergrand van de gorges staan en waar we dan 2 nachten gaan blijven.
Zondag ochtend wandelen we naar het 3km verderop gelegen Ruoms, een flink toeristisch plaatsje war ook aan het eind van het seizoen bezig is. De winkels die nog open zijn hebben allemaal uitverkoop en proberen zsm van hun voorraad af te komen dus de “kortingen” zijn hoog! We scoren wat kleding en gaan dan aan een uitgebreide lunch. Terug bij de camper even uitbuiken in de schaduw en daarna even afkoelen in het zwembad. Dan even luisteren naar de ondergang van Ajax bij PSV, maar volgens mij terecht verloren want PSV was veel beter.
Extra borrel erin en naar bed, morgen gaan we de prachtige Ardèche verlaten en op weg naar de Loire!

1. Selma Knulst:
    25 september 2018
    Wat weer een mooi verslag. Ik zie het voor me.
    Goede tips ook voor een campertocht door Frankrijk.
    Geniet ze! Xx
  2. Lex en Claea:
    25 september 2018
    prachtig zeg...en wat een rust op deze overbekende plekken waar het in het hoogseizoen heeeel druk is
  3. Hanneke:
    Weer mooie verhalen.
  4. GrePi:
    25 september 2018
    Bekende plekken met mooie herinneringen. Leuk pm allemaal (mee) te lezen.
  5. Nicolette Blok:
    25 september 2018
    Enne chapeau 👍voor de foto’s echt ze worden steeds mooier!!
    Levensgenieters 😘
  6. Karin:
    26 september 2018
    Wat zijn er toch een mooie plekken op de wereld !
    xxxxx
  7. Hans Pesant:
    26 september 2018
    Het wordt eentonig, maar prachtige foto's weer.
    Ben benieuwd naar de volgende, van de Loire of zoals wij de rivier gekscherend de LORRE noemde.
  8. Arnold en Marjo:
    26 september 2018
    😂😂 we gaan wel een paar bekende plekjes weer langs aan de Lorre 👍